O TELU I DUŠI: KLANIČKA LJUBAV

TAKMI;ARSKI PROGRAM

Nakon prošlogodišnje komedije, trilera Ubica čistog srca, i neverovatnog Belog Boga Kornela Mundrucoa, ove godine Mađarska ima dva predstavnika u Glavnom takmičarskom programu. Osim novog Mundrucovog filma Jupiterov Mesec, prikazaćemo osvajača berlinskog Zlatnog medveda O telu i duši. On označava povratak dugometržnom igranom filmu rediteljke Ildiko Enjedi, nakon osamnaesogodišnje pauze, čiji je film iz 1989. Moj dvadeseti vek izabran među 12 najboljih mađarskih filmova svih vremena. Poznata po mešavini magičnog i realističnog humora kao i stilizovane osećajnosti, Enjedi svom novom filmu, koji će biti prikazan na Letnjoj pozornici, pristupa na sličan način.

Filmski kritičar portala Cineuropa Benedikt Prot opisuje početak filma: „Film počinje očaravajućom scenom: okupani plavičastom svetlošću bajkovite šume pod snegom, jelen i košuta se pronalaze, nežno se njuškajući, dok ih prati težak zvuk kopita u snegu i tišina prirode. Uticaj ovog nežnog, moćnog telesnog trenutka na čula, od samog početka postavlja ton čitavog filma.“

Film je neobično lepa ljubavna priča između dve introvertne osobe, smeštena u okruženje budimpeštanske klanice. Mlada žena Marija (Alexandra Borbély), novi kontrolor kvaliteta, svoj posao doživljava ozbiljno. Držeći se strogo pravila, dodeljuje kaznene poene za svaki suvišni gram masnoće. Njen nešto stariji šef Endre (Morcsányi Géza) je takođe tiha osoba. Pukim slučajem njih dvoje otkrivaju da svake noći sanjaju isti san. Isprva zbunjeni i pomalo uplašeni, polako prihvataju ovu čudnu koincidenciju, i pokušavaju da tokom dana rekonstruišu ono što im se u snovima zbiva. Ovo je priča o dvoje ljudi koji otkrivaju carstvo osećanja i telesne želje, koju je Ildiko Enjedi ispričala nežno i sa puno suptilnog humora.

„Dirljivo emocionalna drama Ildiko Enjedi isptuje snagu ljudskih veza na najnezanimljivijim mestima,“ piše Džonatan Romni u Skrindejli časopisu. „Najveće postignuće filma je što zadržava dramatičnost na fino postavljenom nivou emocionalne intime, dok nas ponekad pogađa intenzivno oštrim optužbama, ne slabijim od scena klanice sa početka filma.“

„Endreov i Marijin zajednički svet snova je prozračan, prirodan i pun slobodnih osećanja. Njihov svet je jednostavan i očigledan, ali pun značenja. To je mesto na kome možemo da se prepoznamo,“ kaže Enjedi