SILOVITI: GODAR, U LJUBAVI I SAMOPOSMATRANJU

TAKMIČARSKI PROGRAM

2011., Francuski reditelj Mišel Hazanavicijus osvojio je svet sa Glumcem, crno-belim nemim filmom o dve filmske zvezde iz vremena početaka zvučnog filma. Film je osvojio šest Oskara uključujući Oskara za Najbolji film, Najboljeg reditelja i Najboljeg scenaristu. Sada je tu sa novim filmom, Siloviti, koji je svetsku premijeru imao u Kanskom takmičarskom programu, a publika na Paliću će moći da ga pogleda*

Hazanavicijus se vraća po inspiraciju na izvore kinematografije, ali ovaj put usredsređuje se na najvećeg živog autora, Žan-Lik Godara. Radnja filma, Bazirana na knjizi Godinu dana kasnije Godarove druge žene, nemačke glumice An Vjazemski, počinje u Parizu 1967. Godar snima Kineskinju sa Vjazemski. Srećni  i zaljubljeni oni se venčavaju. Ali način na koji je njegov film prihvaćen otvara kog Žan-Lika duboku potrebu za samoposmatranjem. Revolucionaran, destruktivan, brilijantan, on će nastaviti da istrajava na svojim izborima i uverenjima sve do tačke pucanja…

„Pre svega me je privukla njihova ljubavna priča,“ kaže Hazanavicijus. „To nije samo priča o seksu i žudnji. Propast para Godar/Vjazemski potiče od ljudske, duboko iskrene potrage – utemeljene u tom vremenu – potrage za političkom i umetničkom istinom, udruženom sa malo mazohizma i samodestruktivnosti.“

U Silovitom, legendarne umetnike i zvezde igraju savremene filmske zvezde. Godara igra Luis Garel, koji se probio na međunarodnu scenu nezaboravnom ulogom u Bertolučijevim Sanjarima iz 2003., a trenutno je jedan od najpoznatijih francuskih glumaca. Vjazemsku igra Lars von Trirova muza iz Nimfomanke, Stejsi Martin, a Bérénice Bejo (Detinjstvo Vođe, Prošlost) nastupa kao Mišel Rozije, jedna od pronalazača moderne konfekcije.

Po filmskom kritičaru časopisa Indivajer, Eriku KonuSiloviti je šarmantno romantična komedija koja, u harmoniji sa ranim Godarom, ne pojednostavljuje toliko talenat Francuskog novog talasa koliko ga postavlja na noge.“

A šta je sa Godarom koji je još uvek vrlo aktivan? Moglo bi se reći da je njegova reakcija na to da Hazanavicijus snima film o njemu bila očekivana: “O tome ne želim ni da čujem! To mi se uopšte ne sviđa. Mada, ustvari, baš me briga. Glupa, glupa ideja.“